Dieta jajeczna: zasady, efekty i jadłospis. Ile można schudnąć?

wpis w: Odżywianie | 0

Dieta jajeczna, to dieta odchudzająca, którą opracowali dietetycy z amerykańskiej Kliniki Mayo, zajmującej się otyłością. Amerykańscy jej twórcy są zdania, że powinno się ją stosować przez 2 tygodnie, aby w okresie tygodnia stracić nawet 5 kilogramów. Jajeczna dieta 14 dniowa to monodieta, a jej jadłospis opiera się, jak sama nazwa wskazuje, na spożywaniu dużej ilości jajek. Właśnie z uwagi na bardzo ubogie menu, nie powinna być stosowana długookresowo. Ponadto dieta jajeczna nazywana się dietą ekspresową i jest bardzo restrykcyjna, w związku z tym długotrwałe jej stosowanie może być szkodliwe dla organizmu. Ponadto osoby, które mają problem z wątrobą i cholesterolem nie powinny decydować się na nią. Wielu także zwraca uwagę na ryzyko wystąpienia niepożądanego efektu jo-jo. Skąd zatem jej rosnąca popularność?

Czy spożywanie jajek może odchudzić?

Przez długi czas utarło się stwierdzenie, że spożywanie jajek jest wysoce szkodliwe dla zdrowia. Podejrzewano je o podnoszenie poziomu cholesterolu, co skutkowało wieloma schorzeniami związanymi z układem krążenia. Okazuje się jednak, że spożywanie w racjonalnych ilościach i przygotowywane w odpowiedni sposób są bardzo cenne dla całego organizmu. Jaja są źródłem bardzo wielu korzystnych składników.

Jajka są głównym produktem, na którym bazuje dieta jajeczna. Jedno, bogate w składniki odżywcze jajko, to zaledwie 70 kcal. Jaja kurze to w 75 procentach woda. 13 proc. stanowi wartościowe białko, stąd po spożyciu jajek przez długi czas nie odczuwamy głodu. Jajka w 4 proc. składają się z cennych tłuszczy nienasyconych oraz z niewielkiej ilości z węglowodanów. Jajka bogate są również w witaminy takie jak A, D, E i K. Żółtka jaj to bogactwo witamin z grupy B (B2 oraz B12) oraz kwasu foliowego. Zawierają ponadto potas, magnez, wapń, żelazo, fosfor oraz lecytynę. Składają się również z beta-karotenu, który wspomaga ochronę oczu i poprawia widzenie. Dietetycy potwierdzają właściwości odchudzające białka, które tylko niewielką część kalorii zamienia w tłuszcz i na długo zaspokaja apetyt.

Zawarte w jajku białko to również pełnowartościowe aminokwasy, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Regulują bowiem poziom hormonów (w tym adrenaliny oraz insuliny) oraz płynów ustrojowych. Są także odpowiedzialne za regenerację narządów wewnętrznych, komórek i mięśni.

Dieta jajeczna z pewnością może przynieść spektakularne efekty, jeśli będzie prawidłowo stosowana. Wszystko dlatego, że jajka są niskokaloryczne (jedna sztuka to około 70 kcal). Oczywiście, wszystko zależy od indywidualnych predyspozycji organizmu oraz od sumienności z jaką podchodzi się do odchudzania. Każde odstępstwo od rygorystycznej diety może przyczynić się do tego, że efekt nie będzie już tak widoczny. Dodatkowo każda monodieta wyniszcza organizm, stąd nie wolno jej długotrwale stosować.

Jakie są zasady diety jajecznej?

Osoby będące na diecie jajecznej spożywają codziennie jajka przez okres około 2 tygodni. Zaleca się jedzenie 2 jajek, 3 razy dziennie (na śniadanie, obiad i kolację). Łącznie należy spożyć 6 sztuk jednego dnia. Mogą być one w różnej postaci – na miękko lub na twardo. Ważne jednak, aby nie były gotowane dłużej niż 10 minut. Mogą być to być również potrawy jajeczne, takie jak np. jajka faszerowane warzywami. Należy pamiętać o tym, aby do przygotowywanych posiłków nie dodawać zbyt dużo tłuszczu, który może wpłynąć na efekty diety jajecznej. Spożywane posiłki trzeba uzupełniać szeroką gamą warzyw i owoców, które urozmaicą monotonną dietę. Bez wahania możesz sięgnąć po kefir czy chudy ser. Dieta jajeczna zakłada, iż na zjedzenie małej kromki chleba czy kaszy można sobie pozwolić dopiero po 10. dniu diety. Zwróć uwagę na ilość przyjmowanych płynów – trzeba wypić minimum 3 litry zwykłej, niegazowanej wody. Można sięgać również po niesłodzone napary ziołowe, czarną herbatę albo słabą kawę. W trakcie trwania diety jajecznej należy ograniczyć spożycie kawy. Trzeba w ogóle zrezygnować z przyjmowania soli oraz cukru. Ograniczyć należy słodycze i alkohol. Raz na tydzień można sobie pozwolić na zjedzenie drobiu lub ryby.

Warto wspomnieć o tym, iż istnieją różne wersje diety jajecznej – w niektórych dozwolone jest jedzenie gotowanej piersi z kurczaka na obiad już drugiego dnia diety. Jednak oryginalna dieta czternastodniowa opiera się przede wszystkim na spożywaniu jajek, a mięso z piersi kurczaka można spożyć ostatniego dnia diety.

W trakcie diety nie można jeść:

  • owoców o dużej zawartości węglowodanów, np. bananów, winogron, czereśni
  • warzyw strączkowych i zawierających dużo skrobi, np. ziemniaków
  • makaronów
  • tłuszczy nasyconych
  • chleba
  • ryżu
  • fast foodów
  • soli i cukru

Zastosowanie się do zaleceń pozwoli uniknąć zaparć, które mogą wystąpić w trakcie stosowania diety jajecznej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *